Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει ότι όταν υπάρχει ειρηνική συμβίωση, τότε δεν επιτρέπει, αυτή η ειρηνική συμβίωση, να εισχωρήσει τίποτα δυσάρεστο στην οικογενειακή ζωή. Ακόμη και όταν υπάρχουν πολλές εξωτερικές δυσκολίες, αυτές δεν εισχωρούν μέσα στο σώμα τής οικογένειας.
Όταν έχουν ειρήνη ο άνδρας και η γυναίκα πρώτα μέσα τους και κατόπιν μεταξύ τους, αυτό τους προφυλάσσει από την αμαρτία. Ο ένας βοηθεί τον άλλο, ώστε να μην διαταραχθεί η εσωτερική οικογενειακή ειρήνη ακόμη και αν μύρια κύματα υπάρχουν εξωτερικά.
Άν όμως μεταξύ τών συζύγων υπάρχει φιλονικία, υπάρχει μιά αντιπαράθεση, μιά διαμάχη, τότε αυτή η ταραχή εξαπλώνεται καίστά υπόλοιπα μέλη τής οικογένειας. Ταράζονται τά παιδιά καθώς καί όποιοι άλλοι συμβιώνουν μέτό ταραγμένο ζεύγος (παππούδες, γιαγιάδες κ.λ.π.).
Βασική αιτία τής ακαταστασίας στήν οικογένεια, λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι η υπερβολική καί αγωνιώδης μέριμνα γιάτίς βιοτικές ανάγκες.
Προσέξτε τίς λέξεις: υπερβολική μέριμνα καί αγωνιώδης. Μέριμνα θάπεί φροντίδα, υπερβολική αγωνιώδης φροντίδα.
Η φροντίδα, η οποία έχει μέσα της αγωνία είναι αιτία ταραχής. Η μέριμνα είναι ένα μεγάλο λάθος. Ο Κύριος μάς είπε: «Μήν μεριμνάτε, μήν έχετε φροντίδα γιά τίποτα εκτός από τήν Βασιλεία Μου». Μάλιστα μάς τόνισε να μήν έχουμε ποτέ αγωνία.
Αυτό δέν σημαίνει ότι θά γίνουμε οκνηροί, ότι θά γίνουμε αδιάφοροι καίδένθά κάνουμε αυτά πού πρέπει, αυτά πού μάς πληροφορεί η λογική. Αντίθετα θά κάνουμε ό,τι πρέπει αλλά χωρίς άγχος, χωρίς αγωνία. Ο Κύριος μάς είπε ότι πρέπει νά ζητάμε συνεχώς τήν Βασιλεία Του καίτήνδικαιοσύνη Του (δηλ. τήνσύνολη αρετή). Γιά όλα τά υπόλοιπα, τά βιοτικά θά φροντίσει Εκείνος.
Εμείς θά προσπαθήσουμε νάΤόν έχουμε Βασιλιά μέσα μας καί Εκείνος θά μάς προσθέσει όλα αυτά τά γήινα, πού σάν άνθρωποι γνωρίζει ότι χρειαζόμαστε: Τί θά φάμε δηλαδή, τί θά πιούμε, πώς θά έχουμε χρήματα, άνθά έχουμε χρήματα κλπ., κλπ.
Εμείς άς ζητάμε πάντοτε νά γίνεται τό θέλημά Του καίνά επικρατεί η αρετή στή ζωή μας, καί Εκείνος θά μάς δώσει έτοιμα όλα όσα χρειαζόμαστε γιάτήν βιολογική μας συντήρηση.
«Ο συνήθης λόγος διαπληκτισμού καί φιλονικίας είναι ο εγωισμός καίτό ίδιο θέλημα».
Πόσο σοφά είναι αυτά πού λέει ο Άγιος! …
Ο εγωισμός καίτό ίδιο θέλημα. Όταν ο καθένας κρατάει τό θέλημά του πεισματικά, «στήνει» τό θέλημά του, τό γεγονός αυτό είναι αιτία διαπληκτισμού καί ταραχής.
Όλοι ξέρουμε πόσο εύκολο, είναι νά συμβεί αυτό μέσα στήν οικογένεια. Όταν ο καθένας εμμένει στό θέλημά του, τότε συμβαίνει αυτός ο διαπληκτισμός, αυτός ο «τσακωμός», όπως τόν λέμε.
Γι’ αυτό εκεί, όπου δέν υπάρχει τό «ίδιον θέλημα», επικρατεί ομόνοια καί ειρήνη.
-Βλέπετε πώς η οικογένεια μοιάζει πάρα πολύ μέ ένα μικρό μοναστηράκι;
Όπως στο μοναστήρι τό πρώτο πού ζητιέται είναι η υπακοή -δηλαδή τόνάμήν έχει κανείς δικό του θέλημα- τό ίδιο είναι απαραίτητο καίμέςτήν οικογένεια: Νά μάθει καί ο άντρας νάμήν έχει δικό του θέλημα καί η γυναίκα επίσης, νάμήν έχει δικό της θέλημα. Θά πρέπει καί οι δυόνά κάνουν τό θέλημα τού Θεού.
Όταν λοιπόν καί ο άντρας καί η γυναίκα προσπαθούν νά κόβουν τό δικό τους θέλημα καίνά κάνουν τό θέλημα τού Θεού, τότε τί γίνεται; Έχουν καί οι δυότό ίδιο θέλημα, οπότε δέν υπάρχει «τσακωμός».
Αντίθετα όταν ο καθένας κρατάει τό δικό του θέλημα, πάντα υπάρχει μιά αιτία καίμιά συνεχής κατάσταση έντασης καί εκνευρισμού. Σέ μία τέτοια οικογένεια, ο καθένας προσπαθεί νά επιβάλει τό θέλημά του στόν άλλον, νά έχει «τό πάνω χέρι» όπως λέμε, νά κάνει τό «κουμάντο». Καί είναι εγωισμός βέβαια αυτό, αλλά είναι καίμιά μόνιμη αιτία ταραχής καί τσακωμού.
Η αγάπη καί η συμφωνία τών συζύγων, αποτελεί βασική προϋπόθεση γιάτήν ευημερία όλης τής οικογένειας. Άν οι γονείς δέν είναι αγαπημένοι, τότε όλη η οικογένεια δέν πάει μπροστά. Τότε καίτά παιδιά δέν αισθάνονται καλά, αλλά καί οι σύζυγοι δέν χαίρονται τήν ζωή τους.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, προβάλει τήν ενότητα τής ψυχής μέτό σώμα, σάν πρότυπο ενότητας τού άνδρα μέτήν γυναίκα. Πώς είναι ενωμένη, λέει, η ψυχή μέτό σώμα, έτσι πρέπει νά είναι ενωμένος ο άνδρας μέτήν γυναίκα.
Οι Άγιοι Πατέρες μάς διδάσκουν ότι η ψυχή δέν είναι μέσα στό σώμα, αλλά τό σώμα είναι μέσα στήν ψυχή. Δηλαδή η ψυχή αγκαλιάζει τό σώμα. Έτσι πρέπει νά είναι καί η σχέση τού άνδρα μέτήν γυναίκα.
Ψυχή καί σώμα είναι αδιάσπαστα. Τό μόνο πού τά χωρίζει είναι ο θάνατος. Ο θάνατος είναι, πού χωρίζει καίτόν άνδρα απ΄τήν γυναίκα.
Στό πλαίσιο μιάς τέτοιας ενότητας είναι αδιανόητη η διά¬στασηκαί η διαμάχη. Όπως είναι αδιανόητο, είναι αδύνατο τόνά σκεφτείς ότι η ψυχή πολεμάει τό σώμα ή τό σώμα τήν ψυχή.
Πηγή: katixitikoinois.blogspot.com