π. Martinos Petzolt
Σημείωση: Ταγαράκης Χρήστος. Ο π. Μαρτίνος είναι Γερμανός, πρώην Ρωμαιοκαθολικός, ο οποίος μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία, πριν εικοσιπέντε χρόνια. Ακολούθως, χειροτονήθηκε ως ιερέας και υπάγεται στην Ελληνική Μητρόπολη Γερμανίας (Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως).
Το παρόν κείμενο παραχωρήθηκε από τον συγγραφέα και δημοσιεύεται, σε ηλεκτρονική μορφή, για πρώτη φορά στο Αντίβαρο. Είχε δημοσιευθεί, στο έντυπο περιοδικό της ενορίας του Αποστόλου Παύλου "Η φωνή της ενορίας μας" . Το άρθρο είναι δημοσιευμένο και στα γερμανικά: "Zum 4.Sonntag der Fastenzeit, der heilige Johannes Klimakos" (πηγή).
Ο π. Μαρτίνος έγραψε κι ένα παρόμοιο, ποιό εκτενές κείμενο, ως πρόλογο, για τη Γερμανική έκδοση της Κλίμακος, του αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου: Vorwort von p. Martinos Petzolt. In: LEITER göttlichen Aufstiegs und geistiger Vervollkommnung. Heiliger Johannes von Sinai. Übersetzt von Mönch Georgios. Heiliger Berg Athos, Griechenland, S. 5-9.
Τη μετάφραση της Κλίμακος στα γερμανικά έκανε ο Αγιορείτης μοναχός Γεώργιος.
Ο π. Μαρτίνος διακρίνεται για την πιστότητά του στο γράμμα και στο πνεύμα των Αγίων Πατέρων, τον σεβασμό του προς τους σύγχρονους Γέροντες και την ακούραστη εργασία και προσφορά του για τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία. Είναι τακτικός προσκυνητής του Αγίου Όρους, όπου συναντήθηκε κατ΄επανάληψιν και με τον Γέροντα Παΐσιο τον Αγιορείτη. Επίσης, επισκέπτεται τακτικά, ως προσκυνητής, πολλές άλλες Ιερές Μονές της Ελλάδος και το Όρος Σινά.
Η αξία του σύντομου κειμένου που ακολουθεί, είναι ότι αποτελεί μια ζωντανή μαρτυρία. Συνεγράφη από έναν πρώην Ρωμαιοκαθολικό και εκφράζει το γνήσιο Ορθόδοξο φρόνημα, τον Ορθόδο τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης των καταστάσεων. Αυτή είναι και μια απάντηση προς τους διάφορους Ορθοδόξους ή ορθοδοξοφανείς νεοπατερικούς, μεταπατερικούς, οικουμενιστές, ανανεωτές, εκμοντερνιστές, εκσυγχρονιστές ή όπως αλλιώς αυτοί αποκαλούνται.
"Ακόμη και σήμερα μπορεί ο προσκυνητής του Θεοβαδίστου Όρους Σινά να κατεβεί από την Ιερά Μονή της Αγίας Αικατερίνης στην κοιλάδα, όπου ανάμεσα σε βράχους βρίσκεται το σπήλαιο, στο οποίο ο ηγούμενος της μονής, ο Άγιος Ιωάννης κατά τον έκτο αιώνα έγραψε το βιβλίο «Κλίμαξ» δηλαδή «η σκάλα προς τον παράδεισο».
Μέσα στη βραχώδη έρημο με τους εξέχοντες βράχους, ο άγιος Ιωάννης πέρασε πολλές εβδομάδες προσευχόμενος, για να μαζέψει πνευματικές εμπειρίες, να τις διαρθρώσει και να τις καταγράψει. Κατά τη μοναχική του ζωή στη μονή της αγίας Βάτου, στους πόδας του όρους του Μωυσέως, δοκιμάστηκε κ αι προχώρησε στην άσκηση, στην καταπολέμηση των παθών, και κυρίως στην προσευχή. Ως ηγούμενος και πνευματικός πατέρας πολλών νεαρών μοναχών και πνευματικών παιδιών, ήταν καλός γνώστης της ανθρώπινης ψυχής, των αδυναμιών τη ς, των κινδύνων και αγώνων της.
Μ’ αυτό το βιβλίο ήθελε να εκπληρώσει την επιθυμία του πνευματικού του αδελφού, του ηγουμένου Ιωάννου της Ρα¨θού, χαρίζοντάς μας μ’ αυτόν τον τρόπο έναν πολύτιμο θησαυρό, ένα εγχειρίδιο της πνευματικής ζωής, έναν οδηγό για τη θεϊκή ανάβαση, την ουράνια κλίμακα.
30 κεφάλαια του βιβλίου αυτού συμβολίζουν τα σκαλιά μίας κλίμακας: Απότομα κι άβολα, όμως διαρκώς τείνοντας προς τα πάνω, αρχίζοντας από την υπέρβαση των παθών, συνεχίζοντας με την απόκτηση των αρετών, και καταλήγοντας στην αγάπη, την ελπίδα και την πίστη. Σ’ αυτήν την πνευματική οδό οφείλουν να βαδίζουν όλοι οι χριστιανοί.
Στη σημερινή εποχή πολύ συχνά λέμε μεν, πως το τάδε βιβλίο αφορά μόνο τους μοναχούς. Κι εξίσου συχνά ακούγονται γνώμες κατά τις οποίες η νηστεία κι οι ακολουθίες είναι τάχα μόνο για μοναχούς. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια. Οι μοναχοί δεν διαφέρουν από τους άλλους χριστιανούς, κι ως άνθρωποι όλοι μοιάζουμε. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει, πως μόνο το ράσο διαφέρει στους μοναχούς. Όλοι επί της γης έχουν την ίδια πνευματική οδό προς τον παράδεισο.
Όλοι έχουν έναν παρόμοιο αγώνα εναντίων των ίδιων παθών, με τους ανάλογους κόπους, πειρασμούς, αμαρτίες. Κι ο ίδιος ο Χριστός μας οδηγεί, συνοδεύει και μας παρηγορεί. Εκείνος θα μας πάρει στην αγκαλιά του στον παράδεισο. Έτσι η Κλίμακα του Αγίου Ιωάννου μπορεί να ωφελήσει όλους τους ανθρώπους, επειδή εξηγεί την ανθρώπινη ψυχή, περιγράφει τους κινδύνους της πνευματικής ζωής, δείχνει τις ταλαιπωρίες του πνευματικού αγώνα, και παρηγορεί σ’ όλες τις δοκιμασίες, εκφράζει την γλυκύτητα και την ησυχία εν Θεώ και εν τέλει ενθαρρύνει όλους μας να βαδίσουμε κι οι ίδιοι αυτήν την πνευματική οδό, παρ’ όλο που γράφτηκε αρχικά για μοναχούς, και συγκεκριμένα μάλιστα γι έναν πνευματικό πατέρα και ηγούμενο ως βοήθεια κι εγχειρίδιο.
Για την εξατομικευμένη εφαρμογή της Κλίμακος στην ιδιωτική μας ζωή βεβαίως χρειάζεται το χάρισμα της διακρίσεως των διαφορών: η Διάκριση. Αλλά ως προς αυτό μας βοηθούν οι ιερείς μας κι οι πνευματικοί πατέρες."
Πηγή: Αναδημοσίευση από το ΑΝΤΙΒΑΡΟ
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com